"Omat fokusalueemme YK:n tavoitteisiin pohjautuen ovat terveys ja turvallisuus, innovatiivisuus ja yhteistyö, vastuullinen hankinta sekä toiminta ilmastonmuutosta ja sen vaikutuksia vastaan. Ne on valittu sidosryhmien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta", Ahlsell Oy:n laatupäällikkö Aki Myllykoski kertoo.
Kymmeniä tuhansia tuotteita sadoilta eri päämiehiltä ostava Ahlsell painottaa hankintasopimuksissaan vahvasti tuotteiden ympäristövastuullisuutta. Ahlsellin oman toiminnan painopistealueina ovat puolestaan mm. kiinteistöjen energiankulutuksen, logistiikan päästöjen sekä jätemäärän pienentäminen.
"Esimerkiksi logistiikkakeskuksessamme Hyvinkäällä on oma aurinkovoimala, joka tuottaa 17 % kiinteistön vuosittaisesta sähköntarpeesta, mikä tarkoittaa vähintään 80 tonnia pienempiä CO-päästöjä. Lisäksi kaikki ostamamme sähkö on uusiutuvasti tuotettua", Myllykoski taustoittaa.
Innovatiivisuuden tavoitteeseen yltääkseen Ahlsell pyrkii kehittämään markkinoille kymmenen täysin uudenlaista tuotetta tai palvelua vuosittain. "Esimerkkinä tällaisesta innovaatiosta on kehittämämme täysin myrkytön ja itsestään ajan mittaan haihtuva merkintämaali, joka on siten myös tuote- ja henkilöturvallisuuden näkökulmasta kestävän kehityksen tavoitteiden mukainen", logistiikkajohtaja Lauri Penttinen valottaa.
Ammattilaisen varsinaisen työn näkökulmasta Ahlsell tarjoaa kattavan myymäläverkoston ja verkkokaupan kautta laajimman ja laadukkaimman tuotteiden valikoiman, jota tukee tehokas logistiikka ja asiakaslähtöinen palvelu.
"Tuotteiden kustannuksista vain 15 % muodostuu varsinaisesta hinnasta. Loput 85 % ovat piilokuluja mm. tuotteiden etsimisestä, tilaamisesta, toimituksesta ja varastoinnista. Kun kaiken tarvittavan löytää tehokkaasti yhdeltä luukulta, resurssit eivät kulu epäolennaisen", Penttinen lisää.
"Haluamme kaikin puolin auttaa asiakkaitamme tekemään parhaita ja vastuullisesti kestäviä valintoja hankinnoissaan", Myllykoski ja Penttinen summaavat.
Ahlsellin Hyvinkäällä sijaitseva Suomen-keskusvarasto on 32 000 m:n kokoinen ja sisältää yli 55 000 eri tuotenimikettä sähkö-, LVI-, teollisuus- ja kylmätuotteita. Rakennuksen tarvitsemasta sähköstä peräti 17 % tuotetaan omalla aurinkosähkövoimalalla.