Ahlsellin vuoden 2020 kestävän kehityksen raportti julkaistiin hiljattain. Se on vuosittain ilmestyvä julkaisu, jossa raportoimme, mitä olemme vuoden aikana tehneet varmistaaksemme kestävän kehityksen pitkällä aikavälillä. Kestävän kehityksen raportissa valotetaan, miten kestävä kehitys vaikuttaa liiketoimintaamme, ja selitetään, miten työskentelemme taloudellisen kestävyyden parissa ja mitä tarkoitamme kestävyydellä työntekijöiden näkökulmasta. Raportissa käydään myös läpi Ahlsellin yhteiskunnallista vastuuta, jossa ympäristö on tietenkin yksi peruspilareista.
Ahlsell vaikuttaa yhteiskuntakehitykseen
Ahlsellin kestävän kehityksen työ perustuu neljään painopistealueeseen: ympäristövaikutusten vähentämiseen, vastuulliseen hankintaan, terveyteen ja turvallisuuteen sekä innovointiin ja yhteistyöhön. Tätä työtä kannattelevat osaavat työntekijämme.
- Tämänvuotisessa kestävän kehityksen raportissa hieman erilaista on se, että tuomme esiin useita esimerkkejä siitä, miten Ahlsell vaikuttaa myönteisesti yhteiskuntaan. Toimitamme tuotteita yhteiskuntaa hyödyttäviin toimintoihin ja rakenteisiin, kuten kouluihin, wifi- ja sähköverkkoihin, sairaaloihin ja vesihuolto- ja juomavesiverkostoihin. Tämä tarkoittaa, että voimme todella vaikuttaa merkittävästi yhteiskunnan rakentamiseen, Ahlsellin kestävän kehityksen johtaja Gunilla Sandström sanoo.
Yhteistyötä koko arvoketjussa
Yksi monista kestävämpää yhteiskuntaa edistävistä hankkeista, joihin Ahlsell on osallistunut vuoden 2020 aikana, on Norjan vuotuisten kevättulvien aiheuttamien suurten vesimassojen ohjaaminen. Olemme toimittaneet käyttöön muun muassa kuitukankaita, kalvoja ja eroosiosuojia, joita käytetään yhdessä valuma-altaiden ja pumppaamoiden kanssa johtamaan vesi hallitusti pois järviä ja merta kohti. Ahlsell on myös kehittänyt yhteistyössä kunnallisen kiinteistöyhtiön kanssa uuden valaistusstrategian turvallisuuden lisäämiseksi ja ilkivallan vähentämiseksi eräässä koulussa. Osallistumalla Ruotsin suurimman murtovesilaitoksen rakentamiseen olemme tuotteillamme ja asiantuntemuksellamme varmistaneet, että Gotlannin asukkaat saavat puhdasta ja raikasta vettä.
Yksi toimittajiemme kanssa toteuttamistamme yhteistyöhankkeista koskee vastuullisempia tuotteita ja palveluja. Hankkeen ideana on innostaa alaa ottamaan enemmän vastuuta siitä, että markkinoille tarjotaan kestävämpiä tuotteita. Tavoitteenamme on ottaa vuosittain käyttöön vähintään kymmenen uutta tuotetta ja palvelua, jotka muun muassa varmistavat turvallisen ja hyvän työympäristön, vähentävät jätteen määrää ja auttavat pienentämään kasvihuonekaasupäästöjä.
- Jotta onnistuisimme YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa, meidän on tehtävä monialaista yhteistyötä koko arvoketjussa. Ahlsellilla on vahva markkina-asema, mikä tarkoittaa, että meillä on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa toimittajiin innovaatioiden ja kehityksen osalta, Gunilla Sandström sanoo.
Rahti on suurin haasteemme
Ahlsellin työntekijöille kestävyystyö tarkoittaa ensisijaisesti sitä, että he ottavat vastuuta kestävän kehityksen edistämisestä omassa arjessaan. Jokaisen työntekijän on tehtävä omat valintansa. Ahlsell luottaa arvojensa mukaisesti siihen, että jokainen tekee parhaansa kussakin tilanteessa. Yksi merkittävä askel ympäristöjalanjälkemme pienentämisessä on käydä läpi kuljetuksemme, joiden tiedämme aiheuttavan suuria päästöjä. Nykyään meillä on esimerkiksi neljä erilaista interaktiivista järjestelmää, joilla toimituksiin voidaan vaikuttaa.
- Tuotteiden ja palveluiden myyjänä on tärkeää, että uskallamme aloittaa keskustelun asiakkaiden kanssa. Ovatko esimerkiksi päivittäiset toimitukset välttämättömiä, vai voidaanko ne suunnitella niin, että toimitukset tehdään pari kertaa viikossa? Rahti on suurin haasteemme, ja vuonna 2021 tarkastelemme käyttöastetta ja sitä, miten voimme vähentää toimitusten määrää, Gunilla Sandström sanoo ja nostaa esiin Gelian menestyksekkään työn, jonka myötä käyttöön otetut kiinteät toimituspäivät ovat vähentäneet yrityksen ilmastovaikutusta jopa 40 prosentilla vuoden aikana.
Kestävä kehitys on ensisijaisen tärkeää
Jos kuluneesta pandemiavuodesta etsii jotakin positiivista, se on ainakin nopeuttanut useita meneillään olevia muutosprosesseja. Nämä prosessit parantavat mahdollisuuksia kestävämpään arkeen tulevaisuudessa.
- Olemme oppineet kohtaamaan toisemme erilaisten digitaalisten alustojen välityksellä sen sijaan, että matkustaisimme ja tapaisimme fyysisesti, mikä on tietenkin hyvä asia ilmaston kannalta. Yhä useammat ihmiset myös löysivät verkkokauppamme ja tekevät ostoksensa sen kautta. Lisäksi olemme havainneet, että monet asiakkaamme pitävät tärkeänä turvallista ja vakaata toimittajaa, johon he voivat luottaa kaikissa sääolosuhteissa, Gunilla Sandström kertoo.
Ahlsellin kestävän kehityksen työ kattaa koko konsernin, ja siihen kuuluu useita aloitteita, joihin kaikki työntekijät osallistuvat tavalla tai toisella. Vastuullisuus on ensisijainen tavoite omistajillemme, hallituksellemme ja asiakkaillemme, jotka pitävät kestävyyttä yhtenä tärkeimmistä tavoitteistaan. Olemme asettaneet tavoitteet korkealle. Haluamme puolittaa hiilijalanjälkemme vuosina 2016–2030 ja tehdä toiminnastamme fossiilitonta viimeistään vuoteen 2045 mennessä.
Haluatko lukea Ahlsellin kestävän kehityksen raportin? Löydät sen osoitteesta ahlsell.com: