- Olemme asettaneet kunnianhimoisen tavoitteen pienentää yhtiömme koko toiminnan hiilijalanjälkeä puoleen suhteessa liikevaihtoomme vuoteen 2030 mennessä. Suomessa olemme tässä hyvässä vauhdissa, sillä vähennys on jo 26 prosenttia vertailuvuoden 2017 tasosta, kertoo Ahlsellin laatupäällikkö Aki Myllykoski.
Laskelmien sijaan todellista tankkausta
Kuljetukset aiheuttavat noin 40 prosenttia yhtiön tuottamasta hiilijalanjäljestä. Ne ovat pääsääntöisesti tavaroiden toimittamista loppuasiakkaille.
Lukuina CO2e-vuosipäästöt olivat vuonna 2020 koko toiminnassa 3 312 tonnia ja asiakastoimitusten osuus siitä oli 1 015 tonnia. Siksi siirtymisellä pois fossiilisen polttoaineen käytöstä on erittäin suuri merkitys päästötavoitteen saavuttamisessa.
Käytännössä jakeluamme hoitava liikennöitsijäkumppani Transport Valdén tankkaa Ahlsellin kuljetuksia hoitaviin autoihin Nesteen tai Shellin uusiutuvaa Diesel -polttoainetta. Mikäli auto sattuisi käymään muussa ajossa, tankataan siihen silti tätä polttoainetta.
Kyse ei siis ole koko autokannan käyttämän polttoaineen laskennallisesta osuudesta, vaan asiakas tietää saavansa tilaamansa tuotteet joka kerran vähäpäästöisesti toimitettuna.
CO2e-päästöt pienenevät noin 210 tonnia
Oman jakeluajomme CO2e-päästöt olivat viime vuonna noin 300 tonnia. Nyt ajoissamme uusiutuvan dieselin käyttöön siirtyneen logistiikkakumppanin osuus siitä on noin 80 prosenttia, kertoo Ahlsellin logistiikkajohtaja Lauri Penttinen.
Uuden polttoaineen valmistaja ilmoittaa päästöjen olevan jopa 90 prosenttia fossiiliperäistä dieseliä pienemmät. Tämän perusteella voidaan odottaa CO2e-päästöjen vähenevän noin 210 tonnia.
Uusiutuvaa polttoainetta voidaan valmistaa lähes mistä tahansa kasviöljystä tai jäterasvasta. Suomessa sitä valmistetaan yksinomaan jätteistä ja teollisuuden prosesseissa syntyvistä tähteistä ja siihen käytetään kaikki saatavilla oleva eläinrasvajäte.
- Vähäpäästöinen diesel on jonkin verran jonkin verran fossiilista kalliimpaa, mutta erotus ei tule näkymään asiakkaiden rahtiveloituksissa. Päätös siihen siirtymisestä on Ahlsellin oma investointi ympäristön hyväksi, ja kustannukset kohdistetaan yhtiön kestävän kehityksen strategian toteuttamiseen, Penttinen sanoo.
Sähköautoillakin jo tuhat jakelua kuukaudessa
Heinäkuusta 2021 alkaen on suuri osa pääkaupunkiseudun pienlähetyksistä toimitettu sähköllä. Siirtyminen täysin päästöttömiin lähikuljetuksiin Helsingissä ja Vantaalla merkitsee vuosittaisten CO2e-päästöjen putoamista n. 28 tonnilla. Vuositasolla kokonaisuutena muutos koskettaa n. 12 000 asiakastoimitusta.
Kumppanina toimiva Länsiö Logistiikka hankki täyssähköpakettiautot Ahlsellin toimituksia varten. Autot ladataan uusiutuvalla sähköllä. Tyypillisessä päivävuorossa ajoa on noin 100–150 km, mistä täyssähköauto suoriutuu mainiosti kovillakin pakkasilla.
- Tavoitteena on laajentaa uusiutuvien energianlähteiden käyttöä kuljetuksissa ripeästi. Pyrimme siihen, että jo ensi vuonna vähintään puolet runko- ja jakeluliikenteestämme ajetaan biodieselillä, biokaasulla ja sähköllä, Lauri Penttinen kertoo.
Kirjoittaja: Kari Heikkilä
Kuvat: Esa Aittokallio