Laadukkaiden tuotetietojen aikaansaaminen ja ylläpito on edellyttänyt runsaasti panostuksia. Suomen Ahlsellin tuotevalikoimasta on digitaalisten kanavien kautta (kotisivut, Webshop, PunchOut) selattavissa ja tilattavissa noin 170 000 eri tuotenumeroa. Ahlsellilla tehdään edelleen paljon töitä entistäkin parempien tuotetietojen aikaansaamiseksi, jotta asiakkaita voidaan palvella parhaalla mahdollisella tavalla erityisesti digitaalisesti.
Oikein toteutettu hankintaprosessin automatisointi tuo hyötyjä sekä toimittajalle että asiakkaalle. Kun rutiinityöt vähenevät, työntekijöiden aikaa riittää enemmän lisäarvoa tuottaviin asiantuntijatehtäviin. Olennainen osa Ahlsellinkin strategiaa on kehittää sähköisiä prosesseja vastaamaan asiakkaiden tarpeita, ja yksi palveluistamme on Konecranesin Agilon-materiaalinhallintajärjestelmään integroitu myyntijärjestelmä.
Agilon-materiaalinhallintajärjestelmä on modulaarinen, jolloin sen koko on skaalattavissa asiakkaan tarpeisiin.
PunchOut-katalogit eli dynaamiset tuoteluettelot ovat hankintajärjestelmän käytettävyyden kannalta tärkeitä työkaluja. Niiden avulla oikeiden tuotteiden etsiminen on helppoa ja nopeaa. Tilaaja näkee niistä tuotteiden tekniset tiedot, kuvat, reaaliaikaisen saatavuuden sekä asiakaskohtaisen sopimushinnan.
"PunchOut-katalogien etuna on se, että niiden sisältö päivittyy reaaliaikaisesti eli tuotteiden saatavuus ja hinta ovat aina ajan tasalla. PunchOutille on mahdollista rakentaa tueksi myös EDI-liittymä, jolloin tilausprosessi saadaan täysin automaattiseksi", kertoo Ahlsell Oy:n e-Commerce manager Ira Sarlin.
Kun asiakas ottaa Agilonin käyttöönsä esimerkiksi tarvike- ja varaosavarastoksi, se integroidaan Ahlsellin toiminnanohjausjärjestelmään. Agilonista lähtee automaattisesti kotiinkutsu, kun jonkun tuotteen saldoraja alittuu. Asiakkaan päässä tilauksia ei enää tarvitse kirjoittaa käsin, vaan ne menevät Agilonista suoraan toimittajan järjestelmään. Toiminta on helpottunut toimitusketjun molemmissa päissä.
"Toimitettavat tavarat vaativat meidän päässämme vain pakkauksen ja tuonnin asiakkaalle. Lähetyslistakin tulee automaattisesti. Niin nimikehallinta kuin palvelukyky ovat parantuneet selvästi", kertoo Ahlsellin teollisuuden myyntipäällikkö Juha Laukka.
Ahlsellilla on PunchOut-asiakkainaan suuria tuotanto- ja kunnossapitotoimijoita, kuten StoraEnso, Agronic ja Efora. Asiakkaiden kokemukset uudesta järjestelmästä ovat hyviä ja odotukset ovat korkealla myös hankintajärjestelmän jatkokehitystä ajatellen.
Ahlsellin osastolla Alihankintamessuilla kuhinaa vauhditti esillä ollut Agilon.
Agilon pähkinänkuoressaTeollisen internetin sovelluksena Agilon tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia jakaa ajantasaista tietoa, ja näin parantaa tavaroiden koko toimitusketjun sujuvuutta. Agilon-ratkaisua voidaan soveltaa esimerkiksi seuraaviin käyttökohteisiin:
Ahlsell pähkinänkuoressaKaikki saman katon alta – Yli 150 000 nimikettä
Nopeat ja tehokkaat toimitukset
|