Tuki auttoi kiinni myös isoihin urakoihin
- Kasvupotentiaalimme huomattiin Lohjan Ahlsellilla samoin tein ja saimme toiminnan käynnistämiseen täyden tuen ja kannustuksen. Heidän panostuksensa meihin heti alussa oli ratkaisevan tärkeää ja loi pohjan nykyiselle kumppanuudellemme, kertoo yrittäjä Jani Terkomaa.
Hän perusti kolme vuotta sitten Teemu Kemppaisen kanssa täyden palvelun LVI-palveluja ja kylmätöitä tarjoavan K&T Pipen. Uudis- ja linjasaneerauskohteisiin sekä huoltoon keskittyvä yritys ei pelkää pienempiäkään urakoita, kylmätöitä tai tänä päivänä paljon tehtäviä lämpöpumppujen asennuksia.
- Kerroimme suunnitelmistamme Lohjan myymälän Thomas Gillbergille, joka kytki mukaan nykyisin Ahlsellin aluemyyntijohtajana toimivan Toni Huhdan. Yhdessä he ottivat tehtäväkseen perehtyä tarpeisiimme ja suunnitella niitä vastaavan tuote-, päämies- ja palveluratkaisu, Terkomaa kertoo.
- Saimme heiltä heti täyden tuen ja meidän oli näin helpompi alkaa tarjota myös isoja urakoita. Tiesimme, että hinnoittelumme oli kohdallaan tarvikkeet aina saatavilla. Tällä oli iso liiketoiminnallinen merkitys ja siivitti meitä kasvuun. Yhteistyömme alku myös osoittaa hyvin, että yksittäisten tuotteiden hintaa tärkeämpää ovat luottamus, tiivis yhteydenpito ja kokonaispalvelu, hän kiteyttää.
Kuvassa: Teemu Kemppainen, Jani Terkomaa ja Thomas Gillberg.
Tiivis yhteys, ennakointi ja laaja valikoima
Myyjä Thomas Gillberg, itsekin taustaltaan LVI-asentaja, kertoo tutustuneensa Teemuun ja Janiin Lohjan myymälässä asioinnin yhteydessä jo heidän ammattiuransa alussa. Nyt nuoret miehet kävelivät suoraan hänen huoneeseensa kertomaan oman yrityksen perustamisesta ja pyysivät ottamaan vastuun asioittensa hoidosta Ahlsellilla.
Edessä oli hankintoja kohdistuen työkaluihin, varusteisiin, vaatteisiin ja tarvikkeisiin myös sähköpuolella. Lisäksi tarvittiin tietenkin urakoiden sisältämät tuotteet. Ahlsellin laaja valikoima sai tässä näytön paikan ja tarpeita täytettiinkin vaihe vaiheelta toiminnan käynnistyttyä.
- Lisääntyneet urakat kasvattivat kiirettä ja tarpeita, mikä näkyi yhä suurempina päivittäisinä tilauksina. Ne aiheuttivat toisinaan venymistä meilläkin, kun myöhään iltapäivän päätteeksi tilatun tavaratoimituksen piti olla aamulla työmaalla, Thomas Gillberg kertoo.
- Avainasia kiireenkin keskellä on ollut tiivis yhteydenpito, jonka ansiosta pääsemme ennakoimaan tarpeita. Käytännössä se on usein kuulumisten kyselyä kahvikuppi kädessä myymälässä. Samalla jutellaan tulevista tarpeista ja suunnitelmista. Meiltä löytyy aina myös muita myyjiä, joihin on helppo ottaa yhteyttä ja saada asiat hoidettua.
Yllätykset paljastavat aidon kumppanuuden
Yrittäjät perustivat jo alusta asti päivystyksen, joka voi luoda äkillisiä tarpeita osille ja tarvikkeille. Jani Terkomaa kertoo, että kellonajasta riippumatta aina joku on tullut myymälälle antamaan tuotteet ja tarvikkeet.
- Näin on tapahtunut kerran jopa puoli kahdelta yöllä, kun teimme tehtaan vesijohtosaneerausta seisokin aikana. Erityistä arvostusta annan sille, että vastuuhenkilöt vastaavat iltaisinkin puheluihin tai soittavat ensi tilassa takaisin.
Yrityksen toiminnan laajetessa myös tilausmäärät ovat kasvaneet. Toisinaan käy niin, että jotain tuotetta ei ole saatu mukaan työmaatoimitukseen. Silloin ei ole Ahlsellilla häneen mukaansa odoteltu, vaan monasti juuri Gillberg on hypännyt heti autoonsa ja tuonut osat työmaalle.
- Joustavuutta on tarvittu usein myös äkillisten isojen tarjouspyyntöjen sattuessa kohdalle. Silloin olemme tehneet tarjousta hallillamme yhdessä, mikä kertoo kuinka tärkeää onnistumisemme hänelle ja Ahlsellille on.
Teksti: Kari Heikkilä. Kuvat: Esa Aittokallio.