Perttu Oinonen sai tehtäväksi koota huipputiimin
”Asiakaskunnan tarpeet ja kiinnostus tuoteryhmää kohtaan ovat selkeästi kasvaneet, ja siksi myös myyntimme tarvitsee tukea voidakseen palvella asiakkaita paremmin”, Oinonen avaa tiimin taustoja. Hän kertoo myyjien olevan usein jonkin toimialan asiantuntijoita, joten lisätietous kaikkien ammattilaisten tarvitsemista henkilökohtaisista suojaimista ja vaatteista on otettu ilolla vastaan.
Ydinlähtökohta tiimin tarpeellisuudelle löytyy tuotevalikoimasta, joka on vähemmän tunnettua Ahlsellin asiakaskunnassa. ”Työsuojaimet ovat vähän erilainen tuotteisto. Tuotteet itsessään ovat äärimmäisen tärkeitä asiakkaillemme, ja ne menevät suoraan heidän käyttöönsä jälleenmyynnin sijaan, kun vaikka miettii työmaakypärän ja keittiöhanan eroja”, Oinonen kuvailee. ”Siinä hetkessä, kun asiakkaalla on tarve suojaimelle tai vaatteelle, tulee myyjällämme olla tietoa ja ymmärrystä myymistään tuotteista ja niiden eroista. Meidän siis tulee pystyä vastaamaan asiakkaan kulloiseenkin tarpeeseen ammattitaidolla ja oikeilla vaihtoehdoilla. Siinä sisäisellä koulutuksella, tiedotuksella ja kentän kuuntelemisella on tärkeä rooli”, Oinonen muistuttaa.
Ahlsellin konsernissa Ruotsista ja Norjasta löytyy jo vastaavanlaiset tiimit, ja niistä on saatu parhaita käytäntöjä otettua heti Suomen-tiimille. Työsuojain- ja työvaatemarkkinan orgaaninen kasvu tulee näkymään enenevissä määrin myös Suomessa, etenkin työsuojelun ollessa kriittinen osa-alue vastuullisuusvaateiden kasvaessa. ”Olemme huomanneet, että erityisesti työntekijäkohtaiset työsuojainhankinnat kasvavat, ja tällöin meillä on oltava sopiva valikoima täyttämään myös erityisiä toiveita”, Oinonen sanoo.
Mika Miettinen löytyi yrityksen sisältä…
Tiimin vetäjänä toimivan Oinosen lisäkäsiksi mukaan valikoituivat Mika Miettinen Kuopiosta sekä Mikko Ehola Tampereelta. Miettinen vastaa alueellisesti Itä- ja Pohjois-Suomesta. Miettisen työura Ahlsellilla on alkanut jo kolmisen vuotta sitten teknisenä myyjänä ja asiakasryhmäpäällikkönä, ja hän on vähän sivunnutkin uutta toimenkuvaa muiden töidensä ohella. ”Tässä työssä omat myyjämme ovat asiakkaitani, mutta siitä on erittäin paljon hyötyä, että tunnen myös heidän asiakaskuntansa”, Miettinen toteaa.
Sen lisäksi, että Miettinen tulee kouluttamaan Ahlsellin myyntiä, hän kiertää myymälöitä tarkastaen tuotteistukset ja esillepanojen yhdenmukaisuuden. Tärkeää on myös tutustua niiden myymälöiden henkilökuntaan, keihin hän ei vielä aikaisemmassa toimenkuvassaan ole ehtinyt tutustua.
”Jatkossa paneudumme myyjien tuotekoulutuksiin ja olemme tukena myös erilaisten projektimyyntien loppukäyttäjien koulutuksissa”, Miettinen kertoo.
”Mikalle on itseasiassa tullut heti tähän alkuun myös asiakassopimuksen jalkauttaminen. Hän on kiertänyt asiakkaamme työsuojelupäällikön kanssa heidän toimipisteitään ja perehdyttänyt ja kouluttanut asiakasyrityksen henkilökuntaa. Lisäksi on tietysti tärkeää saada näillä käynneillä asiakaspalautetta, jolla kehitämme toimintaamme edelleen”, Oinonen painottaa.
…Mikko Ehola taas tuli remmiin talon ulkopuolelta
Eholan taustalta taas löytyy työvaate- ja suojainmyyntiä Blåkläderillä ja Würthillä, ja lisäksi hän on opiskellut kivirakentamista. ”Mikolla on vahva kokemus sekä teknisestä tukkukaupasta että monialaisesti käyttäjäpuoleltakin. Koimme, että Mikko on hyvä lisä tiimiin, ja työvaatteiden käyttäjävaatimukset ja ominaisuudet ovat hänelle tuttuja kuin omat taskut”, Oinonen kertoo Eholasta.
Tampereen Nekalassa työpistettään pitävän Eholan ensimmäinen kuukausi uudessa tiimissä on mennyt tutustuessa Ahlsellin toimittajiin sekä Länsi- ja Etelä-Suomen alueiden myymälöihin. ”On ollut hienoa huomata, että isossakin talossa arvot – jotka Ahlsellilla ovat avoimuus, mutkattomuus ja vastuunkanto – toteutuvat, eivätkä ole pelkkää sananhelinää”, Ehola kehuu.