Suomessa asiakastyytyväisyysindeksi pysyi samalla tasolla kuin vuonna 2018 ollen 82. Ahlsellia suosittelevien asiakkaiden osuus puolestaan nousi hieman. Molemmat tulokset ovat erinomaisia ja voimme olla niistä ylpeitä. Myös konsernivertailussa olemme parhaimmistoa.
– Asiakaslähtöisyys on kirjoitettu Ahlsellin DNA:han ja asiakastutkimuksia tehdään koko konsernin laajuisesti järjestelmällisesti ja koordinoidusti. Olemme kiinnostuneita miten asiakkaat kokevat Ahlsellin eri maissa, joten tutkimukset toteutetaan samaan aikaan ja samalla tavalla koko konsernissa ja tuloksia voidaan myös vertailla eri maiden kesken, kertoo Suomen Ahlsellin markkinointipäällikkö Miila Huttunen.
– Tutkimuksessa mitataan asiakkaiden tyytyväisyyttä asioinnin eri osa-alueisiin, aina tiedon etsimisestä toimitettuun tuotteeseen asti. Haluamme lisäksi tietää, mitä mieltä asiakkaat ovat reklamaatioiden hoidosta, Huttunen jatkaa.
Ahlsell Suomen myyntijohtaja Antti Holopainen uskoo henkilökunnan koulutukseen panostamisen nostaneen asiakkaiden luottamusta Ahlsellin asiantuntijuuteen.
– Henkilökunnan systemaattinen kouluttaminen yhteistyössä avaintoimittajiemme kanssa mahdollistaa asiakkaiden paremman ja monipuolisemman palvelemisen. Peräti 56 % asiakkaistamme antaa asiakastyytyväisyystutkimuksessa Ahlsellin henkilökunnalle kiitettävän arvosanan, mikä on erittäin hyvä tulos, Holopainen sanoo.
Hyvä tulos tänäkin vuonna
Tutkimuksesta selviää vuosittainen Ahlsellin yleinen asiakastyytyväisyysindeksi (CSI = Customer Satisfaction Index). Tutkimus tuottaa lisäksi erittäin tärkeän NPS-luvun (Net Promoter Scoren), joka kertoo kuinka suuri osa asiakkaistamme suosittelisi meitä eteenpäin.
– Tänä vuonna suosittelijoiden osuus kasvoi +1:llä. NPS-luku 46 oli jälleen hienosti konsernin paras, iloitsee Huttunen.
Yleisesti ottaen tulokset näyttävät oikein hyviltä kaikissa maissa. Kokonaiskuvassa täytämme asiakkaan odotukset erittäin hyvin. Meillä on vahva perusta, jolle rakentaa, ja jonka avulla voimme toimia asiakaslupauksemme mukaan tehden ammattilaisen elämästä helpompaa.