Laajalti vallitseva käsitys on yhä, että verkkokauppa kukistaa perinteiset myymälät pian kokonaan. Tosiasiassa kehitys kulkee kuitenkin päinvastaiseen suuntaan, ja myymälöiden arvostus on nousussa. Siksi niiden tulevaisuus ei ole yhtä synkkä kuin moni väittää. Toki verkkokaupat tarjoavat monia etuja, joita perinteisten myymälöiden on vaikea päihittää, mutta onneksi myymälöillä on omat hyvät puolensa, joille verkkokaupat eivät voi koskaan vetää vertoja.
- Ahlsellin myymälästrategia keskittyy pitkälti asiakasläheisyyteen ja valikoimamme esittelemiseen konkreettisella tavalla. Konsernimme myymälöissä vierailee päivittäin noin 30 000 asiakasta. Myymälät ovat suuri ja merkittävä markkinointikanava, jonka kautta voimme luoda asiakkaisiimme kestäviä suhteita, sanoo Ahlsell Ruotsin toimitusjohtaja Claes Seldeby.
Ahlsell on monen muun yrityksen tavoin valinnut monikanavastrategian, jossa verkkokauppa ja perinteiset myymälät muodostavat saumattoman kokonaisuuden asioinnin helpottamiseksi. Yksi esimerkki tästä rajattomuudesta on se, että Ahlsellin asiakkaat voivat tehdä ostoksia verkkokaupassa ja noutaa tuotteet sitten myymälästä. Vastaavasti he voivat testata työkalua tai kuulosuojaimia myymälässä ja tilata tuotteen sen jälkeen verkkokaupasta.
- Eri kanavien tarkoituksena on ensisijaisesti vastata asiakkaiden tarpeisiin ja rakentaa asiakassuhdetta. Kohtaamiset asiakkaiden kanssa ovat keskeinen ja mittaamattoman tärkeä osa toimintaamme. Kun astun Ahlsell-myymälään, olen iloinen ja ylpeä nähdessäni kaiken sen, mitä meillä on tarjottavana. Kaikkein ylpein olen kuitenkin sitoutuneista työntekijöistämme, jotka luovat aidosti lisäarvoa asiakkaillemme, Claes kertoo.
Ahlsell Suomi jalkauttaa OneAhlsell-konseptin myymälöihin
Syyskuussa 2016 Ahlsell Suomi avasi ensimmäisen uuden konseptin mukaisen pilottimyymälänsä Konalan kaupunginosaan Helsingissä. Tarkoituksena oli luoda ihanteellinen ostospaikka, jossa tavaroiden löytäminen ja ostaminen olisi helppoa. Sittemmin on rakennettu uusia myymälöitä, uudistettu vanhoja ja vaihdettu myymälöiden sijaintia asiakkaille luonteviin paikkoihin. Tällä hetkellä Ahlsell-myymälöitä on Suomessa yhteensä 34.
Suomessa Ahlsell on panostanut OneAhlsell-strategian toteuttamiseen myymälätasolla. Myymälätyöntekijät tekevät yhteistyötä parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen varmistamiseksi sekä yhdistävät tuotevalikoiman ja ammattitaidon asiakasta hyödyttäväksi kokonaisuudeksi.
Viimeksi kuluneena vuotena pääpaino on ollut valikoiman kehittämisessä ja sen sopeuttamisessa paitsi eri asiakasryhmien tarpeisiin myös kunkin myymälän kysyntään.
- Pääkonttorista käsin voidaan antaa yleisiä strategisia suuntaviivoja myymälöille, mutta loppujen lopuksi jokaisen myymälän on kuunneltava asiakkaitaan ja mukauduttava heidän tarpeisiinsa ja toiveisiinsa, sanoo Ahlsell Suomen myyntijohtaja Antti Holopainen.
Antin mukaan palvelu on tärkein syy siihen, miksi asiakkaat haluavat asioida Ahlsellin myymälöissä. Monet peräänkuuluttavat asiantuntemusta ja arvostavat Ahlsellin tarjoamaa ammattimaista tukea.
- Myymälöiden kehittäminen on jatkuvasti käynnissä oleva työ. Meidän on oltava jatkossakin luovia ja kehitettävä strategiaamme, jotta voimme tukea asiakkaita monipuolisesti kaikissa kanavissa.
Ahlsellin myymälöiden vahvuus on se, että tavaroiden lisäksi tarjolla on asiantuntijuutta niin tukkukaupan kuin sen toimittajienkin suunnalta. Myös päivittäinen henkilökohtainen kohtaaminen asiakkaiden kanssa on tärkeää. Loka-marraskuun ajan myymälöissä tarjotaankin aamuvirkuille asiakkaille terveellinen puuroaamupala joka päivä.