Järjestyksessään 57:s Milanon huonekalumessu Salone del Mobile kasvoi jälleen entisestään. Kävijöitä kuuden päivän aikana kävi lähes 200:sta maasta yli 434 000 henkeä. Messujen yhteydessä järjestettävien Eurocucina-keittiömessujen takia joka toinen vuosin on kävijämääriltään suurempi, silti kasvua kahden vuoden takaiseen 17 %. Tämä huima kasvu kertoo siitä että mielenkiintoa brändeihin, tuotteisiin ja uusiin innovaatioihin Euroopassa riittää! Ja totta kai Stalan tiimi oli tuossa kävijämäärässä mukana tutustumassa maailman menoon. Joka toinen vuosi järjestettävä Eurocucina toimii erinomaisena vierailukohteena tuulettamaan omia näkemyksiä ja toimimaan peilinä omille ajatuksille tuotekehityksen suhteen.
Yleensä tämän kaltaisille raporteille annetaan nimeksi ”trendiraportti”, mutta tällä kertaa jäin kuitenkin pohtimaan mikä oikeastaan on trendi. Vaikkakin tunnen kohtalaisen hyvin trendien muodostumisen aina heikoista signaaleista megatrendeihin, en tällä kertaa ollutkaan niin varmoilla vesillä, että olisin voinut kirjoittaa trendiraportin ja laittaa kylmän viileästi sen alle listanomaisen luettelon, että tässä nämä trendit nyt sitten ovat. Tällä kertaa messuantia sulatellessani tuntui siltä, että käytännössä kaikki on muuttunut, mutta toisaalta ei yhtään mikään. Tyylit, materiaalit, tekstuurit ja muodot ovat vain vienosti jalostuneet eteenpäin. Olisin aivan yhtä hyvin voinut postata kahden vuoden takaisen ”trendiraportin” ja se olisi ollut siinä.
Olihan Milanossa kuitenkin messuhallit täynnä uutuuksia, joten missä siis ongelman ydin? Ymmärsin, että tämähän vaatii siis hieman syvempää ja hienovaraisempaa ajattelua, jotta saadaan messuista jotain irti. Messuilla nähtyjä uutuuksia voisi verrata vaikkapa golf-varusteiden maailmaan. Vuoden aikana tulee uusia mailoja, mutta käytännössä vain ulkonäkö muuttuu sen verran, että alalle vihkiytyneet huomaavat pienen eron. Mutta kun otetaan 5 vuotta vanha maila ja verrataan sitä uusiin malleihin, huomataankin jo muitakin eroja kuin pelkkiä visuaalisia. Vuosi vuodelta materiaalit ja ominaisuudet kehittyvät pienen pienin hyppäyksin, mutta 10 vuotta vanha maila eroaa jo auttamattomasti uusista malleista. Sama pätee lähes kaikkiin tuoteryhmiin, autoista vaatteisiin.
Tämä sama kaava vaikuttaa myös keittiöihin, keittiökoneisiin, keittiötasoihin, keittiöiden- ja keittiökaappien lay-outteihin ja tiskialtaisiin. Muutosta ei välttämättä huomaa kuin ajan saatossa. Eri tuotteilla on keittiössä selvästi hyvin erilaiset elinkaaret. Jos historiaan peilaten listataan keittiöön liittyvien asioiden muutostiheyttä, saadaan aikaan tämän kaltainen, joskin subjektiivinen muutossyklilistaus:
- 25 v: keittiöiden kaappileveydet (1000mm, 800mm, 600mm, jne.)
- 15 v: keittiömallit (L- keittiö, I-keittiö, avokeittiö, saareke, jne.) Suuremmat keittiökone innovaatiot (induktio, jne.)
- 10 v: keittiökoneiden sijainti (nostetut uunit, -tiskarit, kulmaliedet, jne.)
- 5 v: kokonaisvaltaisemmat keittiökone innovaatiot (pyrolyysiuunit, näytöt liedissä, lieteen integroidut liesituulettimet, jne.). Keittiöiden yleissävyt (vaalea vs. tumma, maalatut/pinnoitetut pinnat vs. luonnon pinnat puu/ kivi).
- 1 - 3 v: yksittäiset tuoteinnovaatiot, joista ei välttämättä muodostu trendejä tai megatrendejä eli standardiratkaisuja, teknologiakehityksen kärjessä tapahtuva kehitys (älykäs teknologia, IoT jne), mikroaaltojen yhdistäminen normaaliin vastusuuniin, nousevat astiapesukone tasot, älyhanat, jne. Keittiön pintojen ja seinien tehostevärit.
Keittiöaltaiden osalta muutokset on tapahtuneet sekä materiaalien että yksityiskohtien osalta. Komposiittimateriaalien kehittyessä yhä paremmiksi sekä suunnittelijoiden kiinnostus kehittää kyseistä tuoteryhmää ovat osaltaan nostaneet niiden suosiota. Tänä vuonna Milanossa nähtiin ennätysmäärä komposiiittialtaita. Lanseerasimme Stalalla juuri uusia komposiittialtaita ja oli hienoa huomata niiden olevan aivan kehityksen kärjessä - uskallan sanoa, että jopa edellä. Uusi CEG-50B olisi ollut kuin kotonaan Milanon keittiöissä nostaen keittiöiden tasoa edelleen.
Oli myös hieno huomata suomalaisen käyttäjälähtöisen ajattelun olevan edelleen ainutlaatuista, messuilla kun näkyi jälleen kerran harmittavan usein hienoja, mutta täysin käyttäjän unohtaneita allas- ja keittiöratkaisuja. Erityisesti puhdistettavuus, mikä on tärkeä osa keittiön ja erityisesti keittiöaltaiden toimivuutta, oli sivuutettu täysin. Tässä meille suomalaisille ja pohjoismaisille toimijoille kilpailukykyä joka meidän täytyy muistaa! Ehkäpä kahden vuoden päästä nähdään suomalaisia altaita Milanossa.
Ruostumattoman teräksen käyttö tasomateriaalina oli erittäin suosittua, osin yhdisteltynä myös muihin tasomateriaaleihin. Tämä mahdollistaakin meille erinomaisen mahdollisuuden jälleen kerran korostaa ruostumattoman teräksen lyömättömiä ominaisuuksia. Kun vielä satun tietämään, että Stalalla on lähiaikoina tulossa aivan mielettömän upeita uusia tuotteita liittyen juurikin terästasoihin, niin Milanossa käynti tuntui vieläkin mukavammalta!
Kesäterveisin Jari
PS. Kaikesta huolimatta, tässä vielä trendilistaus joka oli tällä kertaa suhteellisen vaikea tehdä
- Minimalismista ja harmoniasta on Italian keittiömessujen osalta enää turha puhua, materiaalikuosit ja yhdistelmät saavat olla voimakkaita. Keittiöt olivat sävyiltään tummia, sävyt kuitenkin rauhallisia ja murrettuja. Rusehtavat sävyt veivät voiton harmaista. Vetimettömyys näkyi edelleen vahvasti messujen tarjonnassa.
- Valkoisia keittiöitä ja pintoja oli turha etsiä, ennemminkin mielenkiinnon herätti Dolce & Gabbanan Smegille suunnittelema, voimakaskuosinen mallisto.
- Yläkaapit saavat edelleen olla lasia ja asioiden pitää näkyä, tämän trendin vastatrendinä oli saman aikaisesti piilottamisen tarve. Mikään ei saa näkyä. Suosittuja olivat aamiaiskaapit, joita jopa useampia samassa keittiössä.
- Tasomateriaaliyhdistelmien lisäksi myös paljon eri paksuusyhdistelmiä. Yleisin tasopaksuus oli 20 mm.
- Paljon keinokivi/ keraamitasoja joissa silmiinpistävää oli kuositeknologian kehittyminen. Nyt nähtiin voimakkaita yhtenäisiä tasojen yli meneviä suuria kivimarmorikuoseja sekä raffreja puukuoseja.
- Metalliputkirunkojen käyttö eli ns. bistrotyyli ja industriaalinen keittiömeininki näkyi useissa paikoissa
- Runsaasti komposiittialtaita ( joista < 80 % mustia)
- Aiemmasta poiketen tällä kertaa ei nähty erityistä sisustus-/ huomioväriä
- Paljon muutaman esineen sommitelmia; erilaisia laseja, pulloja / vaaseja, keittoastioita, yrttejä, puisia keittiötarvikkeita
- Älykeittiötrendi näkyi ainoastaan kodinkoneissa (jääkaapit, liedet, uunit)
- Sähkötoimiset laatikot hävinneet, valaistus tuotu useaan paikkaan (välitila, laatikostot, kaapit)
- Ns. kotipuutarha teema ei ole noussut selvästikään megatrendiksi, vaikka näitä nähtiin vuonna 2014 erittäin paljon. Yksi konsepti tähän liittyen kuitenkin nähtiin. Keittiöissä oli kyllä ”viherseiniä” ja yrttejä käytetty somistuksena, mutta itse viljelylaatikoita ei näkynyt.
- Aamiaiskaappeja näkyi paljon, osassa käyttöhylly oli rosteria (jonka päällä kahvinkeittimet ja leivänpaahtimet). Isoja ovia mekanismeineen näkyi myös eli keittiön sai piilotettua kokonaan ovien taakse.
- Välitilan osalta näkyi joko matala nostettu irrallinen takareuna tai koko takaseinän täyttävä yhtenäinen kivikuosi. Laattoja ei näkynyt juuri lainkaan.