Tyhjennä lista

Oletko varma, että haluat tyhjentää listan?
Tilausrivit
0

Tyhjennä ostoslista

Sinulla on 0 tilausriviä ostoslistassasi.
Oletko varma, että haluat tyhjentää ostoslistan?

Ostoskori

Jokin meni pieleen hintojen latauksessa. Yritä uudelleen.

Ostoskorisi on tyhjä

Ahlsellin markkinointitiimi helpottaa asiakkaiden arkea kehittämällä digitaalista markkinointia

6.9.2020

Ahlsellin tehtävänä on helpottaa asiakkaiden elämää ja tehostaa liiketoimintaa. Niin myös Ahlsellin markkinoinnin, jota vetää markkinointipäällikkö Miila Huttunen. Hän on tiiminsä kanssa vastuussa monikanavaisesta viestinnästä ja tietää, miten digitalisaatio on muuttanut isoa kuvaa: markkinoinnin yhtenä tärkeänä tehtävänä on lisätä asiakastuntemusta ja luoda yhdessä eri tahojen kanssa asiakkaan arkea hyödyttäviä ratkaisuja, myös pitkällä aikavälillä.

Miila Huttunen on vetänyt Ahlsellin markkinointia keväästä 2016 lähtien. Ennen nykyistä rooliaan hän ehti toimia yhteensä noin 20 vuotta markkinointi-, projekti-, tuote- ja brändipäällikkönä 140-vuotisjuhliaan viettäneellä kylpyhuoneiden aatelisella IDOlla sekä brändi- ja tuotepäällikkönä työympäristöjen lippulaivassa Martelassa. Vuodet ovat kasvattaneet Miilasta laaja-alaisen markkinoinnin ja viestinnän osaajan sekä proaktiivisen ja luovan ongelmanratkaisijan, joka ymmärtää erilaisten toimialojen, liiketoimintojen ja asiakkaiden dynamiikkaa.

Miila_Huttunen.jpg

Digitaalisuus toi asiakkaan aidosti myös teknisen tukkukaupan ytimeen

Sen jälkeen, kun Miila aloitti Ahlsellin markkinointipäällikkönä, teknisen tukkukaupan alalla on tapahtunut mullistava käänne tuotekeskeisyydestä kohti digitaalista, aidosti asiakaskeskeistä maailmaa. Digiympäristö on mahdollistanut asiakasymmärryksen lisäämisen ja toiminnan ohjaamisen asiakkaan tarpeiden mukaan. 

Maailman muuttumisen myötä myös Ahlsellin perustehtävä on laajentunut perinteisen teknisen tukkukaupan roolista: jo Ahlsellin asiakaslupaus ”Ammattilaisen elämä helpommaksi” kertoo, että Ahlsell pyrkii olemaan asiantunteva kumppani, joka poistaa pullonkauloja asiakkaan liiketoiminnasta Sen lunastamiseksi Miilan markkinointitiimi kumppaneineen analysoi jatkuvasti dataa ja kehittää viestintää, jotta se vastaa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. ”Datasta on korvaamaton apu asiakkaiden tarpeiden  ymmärtämiseksi”, Miila sanoo. ”Tuotamme asiakkaille lisäarvoa ja autamme myyntiä poistamaan asiakkaiden liiketoiminnan esteitä. Samalla pidämme huolta Ahlsellin brändistä ja siitä, että asiakaslupauksemme näkyy asiakkaille konkreettisena”, hän lisää.

Digitaaliset sisällöt, mobiilipalvelut ja verkko-osaaminen tuovat asiakkaille eniten lisäarvoa

Miila nostaa markkinoinnin keskeisiksi osa-alueiksi relevantit sisällöt, uudet mobiiliratkaisut ja sähköisen ostamisen. Asiakkaat tarvitsevat sisältöjä oman työnsä tueksi helposti ja vaivattomasti. Miilan mukaan pääosa asiakkaista valmistautuu päätöksentekoon hakemalla ennakkotiedot verkosta jo ennen myyjän kohtaamista. Markkinoinnin yhtenä tehtävänä on tuottaa asiakkaan avuksi mahdollisimman paljon arvokkaita sisältöjä hyvistä ja kattavista pohjatiedoista. 

Asiakas liikkuu ostopolulla eri kanavissa ja kiinnostuu erilaisista sisällöistä. Jotta hän löytää jatkuvasti ja helposti oikeanlaista tietoa, viestinnän on oltava monikanavaista ja johdonmukaista sekä oikein kohdennettua. Asiakastarpeiden ymmärtämiseksi Ahlsellin markkinointitiimi analysoi digikumppaneidensa kanssa ihmisten käyttäytymistä eri kanavissa. Tämän pohjalta markkinointi rakentaa yhdessä yrityksen sisäisten toimintojen ja tavarantoimittajien kanssa digitaalisia työkaluja, sisältöjä ja toimintatapoja, jotka auttavat asiakasta arjen työssä.

Toimivaa viestintää asiakkaiden tarpeista lähtien

Ahlsellin viestintäpalettia on uudistettu viimevuosina Miilan johdolla. Painettujen katalogien ja lehtien rinnalle ovat kirineet digitaaliset uutiskirjeet, sosiaalinen media, videot sekä sähköiset kampanjat. Uudet kanavat kiinnostavat selvästi kohderyhmiä. Siitä viestivät korkeat luku- ja klikkausprosentit. ”Olemme onnistuneet tuottamaan asiakkaita kiinnostavaa sisältöä, jolla on oikeasti merkitystä heidän liiketoimintaansa.” 

Miilaa ilahduttaa erityisesti onnistuminen sosiaalisessa mediassa. Kampanjoiden ja informatiivisen sisällön lisäksi siellä välittyvät arvot sekä ahlsellilaisten arkiset hetket asiakkaiden kanssa ja keskenään, hyväntahtoisen pilkkeen höystämänä. ”Olemme myös erittäin ylpeitä asiakkaidemme aktiivisuudesta some-kanavissamme!”, Miila sanoo, ja lisää Ahlsellilla olevan alan paras luku sosiaalisen median vuorovaikutusta mittaavassa vertailussa.

Ahlsellin kokoisen yrityksen markkinoinnin vieminen digikanaviin lyhyessä ajassa on uurastuksen tulos. Työtä on osaltaan helpottanut ison konsernin tuki ja koneisto sekä maiden välinen yhteistyö. Positiivinen ja asioiden järjestymiseen uskova Miila näkee neljän vuoden urakan tärkeänä osana yrityksen strategian etenemistä. Eri kanavista saatavat tulokset osoittavat, että hänellä on paljon aihetta ylpeyteen: Ahlsellin pieni, mutta sitäkin tehokkaampi kolmihenkinen markkinointitiimi on onnistunut hienosti tehtävässään, vaikka matka on vasta alussa.

Digitaalisuus on lisäksi nopeuttanut tahtia ja monikanavainen viestintä vaatii entistä enemmän yhteistyötä koko organisaatiolta. Se on kuitenkin positiviinen haaste ja pakottaa kehittymään yhdessä. ”Monikanavaisuus sitoo kaikki sisäiset toiminnot toisiinsa ja siksi kehittämistäkin on tehtävä yhdessä. Sisäisiä prosesseja hiotaan, jotta ne toimivat saumattomasti”, Miila sanoo. Hän odottaa myös innolla uusien teknologioiden tuomia mahdollisuuksia: markkinoinnin automaatiota, VR:ään ja tekoälyyn pohjautuvia työkaluja.

 

Teksti: Riikka Autio, Viuleva

Asiakaslehden voit lukea kokonaisuudessaan täältä »

Asiakaslehti Aidosti Ahlsellilta

Viesti Ahlsellilta

JavaScriptin on oltava käytössä selaimellasi, jotta sivuto toimii oikein. Ota JavaScript käyttöön.